Het begrijpen en overbruggen van de kloof tussen de verwachtingen van de klant en de daadwerkelijke geleverde servicekwaliteit is essentieel voor het behouden van tevreden klanten en het verbeteren van resultaten. Een tool om deze kloof te identificeren is het GAP-model, ook wel Servqual-model, genoemd. Als het product of dienst niet voldoet aan de verwachtingen van de klant, kan je het GAP-model gebruiken om te onderzoeken waarom ervaringen van klanten niet overeenkomen met de klantverwachting.
Het GAP-model helpt bedrijven en organisaties problemen met klantenservice te identificeren en op te lossen. Het model analyseert de verschillen tussen wat klanten verwachten en wat ze daadwerkelijk ervaren. Het model bestaat uit verschillende 5 ‘Gaps’ die de mogelijke redenen voor de verschillen weergeven.
Door het identificeren van de verschillende ‘Gaps’ kan een organisatie gerichte acties ondernemen om de oorzaken van de ‘Gaps’ beter te begrijpen en verbeteringen door te voeren die de klanttevredenheid verhoge
In onderstaande reclamespot zie je een voorbeeld van een miscommunicatie tussen klant en leverancier. De reclamespot laat zien dat er een groot verschilt zit tussen wat de klant verwacht en wat de klant uiteindelijk ontvangt.